Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Téma zkázy světů v hispanoamerické literatuře
Flanderka, Milan ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Tato diplomová práce pojednává o tématu zkázy světů v hispanoamerické literatuře. Její hlavní částí je detailní analýza románu ekvádorského autora Jorgeho Icazy, Indiánská pole a kubánského spisovatele Aleja Carpentiera, Království z tohoto světa. Další součástí práce je stručný přehled významných děl hispanoamerické literatury, ve kterých je přítomna tématika zkázy světů a krátká korpusová analýza porovnávající četnost některých výrazů spojených s tímto tématem v hispanoamerické a španělské literatuře. Práce řeší otázky jako zda je téma zkázy světů pro danou literaturu charakteristické, v jakých formách se v ní zkoumaná tématika vyskytuje, jak se ve vybraných dílech projevuje a jaké v nich jsou společné znaky. Diplomová práce také zkoumá vztah mezi hispanoamerickou realitou a přítomností dané tématiky v literárních manifestacích autorů narozených v této části světa. Důležitý pro vypracování diplomové práce je vztah mezi analyzovanými díly a historickým pozadím doby, ve které byla sepsána. Podstatné jsou také životní osudy autorů, které samozřejmě do jisté míry determinovaly jejich literární tvorbu.
Motiv cesty v ¡Écue-Yamba-Ó!
Šťastná, Anna ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Zaťko, Roman (oponent)
Bakalářská práce analyzuje motiv cesty v románu ¡Écue-Yamba-Ó!, který publikoval Alejo Carpentier v roce 1933. Autor musel z politických důvodů opustit rodnou Kubu a na 11 let se přesunout do Paříže, kde získal inspiraci pro svou tvorbu. Práce proto Carpentiera zasazuje do kulturně-historického rámce. Následně uvažuje nad podobami cesty v literatuře, popisuje cestu horizontální, vertikální, životní a motiv setkání, ke kterým na cestě dochází. Teoretické poznatky aplikuje ve stěžejní části při analýze románu ¡Écue-Yamba-Ó!. Cesty v díle podstupuje zejména hlavní hrdina románu Menegildo, ale také nejdůležitější ženská postava Longina. V závěrečné části práce představuje teorii zázračného reálna a stručně nastiňuje zpracování motivu cesty v pozdějších Carpentierových románech. Klíčová slova Alejo Carpentier, románová prvotina, motiv cesty, ¡Écue-Yamba-Ó!, Menegildo, Kuba
Téma zkázy světů v hispanoamerické literatuře
Flanderka, Milan ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Tato diplomová práce pojednává o tématu zkázy světů v hispanoamerické literatuře. Její hlavní částí je detailní analýza románu ekvádorského autora Jorgeho Icazy, Indiánská pole a kubánského spisovatele Aleja Carpentiera, Království z tohoto světa. Další součástí práce je stručný přehled významných děl hispanoamerické literatury, ve kterých je přítomna tématika zkázy světů a krátká korpusová analýza porovnávající četnost některých výrazů spojených s tímto tématem v hispanoamerické a španělské literatuře. Práce řeší otázky jako zda je téma zkázy světů pro danou literaturu charakteristické, v jakých formách se v ní zkoumaná tématika vyskytuje, jak se ve vybraných dílech projevuje a jaké v nich jsou společné znaky. Diplomová práce také zkoumá vztah mezi hispanoamerickou realitou a přítomností dané tématiky v literárních manifestacích autorů narozených v této části světa. Důležitý pro vypracování diplomové práce je vztah mezi analyzovanými díly a historickým pozadím doby, ve které byla sepsána. Podstatné jsou také životní osudy autorů, které samozřejmě do jisté míry determinovaly jejich literární tvorbu.
Návrat baroka v hispanoamerickém románu 20. století - Asturias, Carpentier, Roa Bastos
Doležalová, Barbora ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Diplomová práce "Návrat baroka v hispanoamerickém románu 20. století - Asturias, Carpentier, Roa Bastos" interpretuje barokní motivy a principy v moderním hispanoamerickém románu 20. století. Snaží se rovněž vyložit, jak se tyto prvky oproti historickému baroku mění, přetváří, popřípadě jakou jinou funkci získávají. Východiskem práce byla snaha přehodnotit a kriticky nahlédnout literární teorie, které návrat baroka v Hispánské Americe popisují, protože jejich přístup je často zobecňující a reduktivní. V interpretaci jsme postupovali obdobným způsobem jako Josef Vojvodík ve své publikaci Povrch, skrytost a ambivalence v případě vztahu baroka, manýrismu a avantgardy. Na začátku práce jsme charakterizovali americké baroko jako takové a snažili jsme se zachytit jeho odlišnosti od baroka evropského. Dále jsme se věnovali esejistice Aleja Carpentiera a pojednali jsme vztah (neo)baroka a zázračného reálna. Alejo Carpentier mylně přisuzuje kontinentu to, co si do něj svou vlastní optikou dosazuje, aniž by si ale byl vědom, že i samotný tento přístup lze označit za barokní. V interpretační části jsme ve vybraných románech (Ztracených krocích Aleja Carpentiera, Panu presidentovi Miguela Ángela Asturiase a Já nejvyšším Augusta Roy Bastose) na jazykové, tematické a motivické úrovni interpretovali barokní...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.